Lockdown a děti? V Olomouci přišli na to, že jim i prospívá

Sdílet článek

Výzkum expertů z Univerzity Palackého v Olomouci ukázal, že i lockdown má své výhody. A to i pro děti, které nemohou chodit do školy.

Uzavřené školy, restaurace i obchody s výjimkou základního sortimentu, omezení volného pohybu, žádné taneční kroužky, soutěže, zákaz nočního vycházení. Tak to je částečný lockdown, tedy částečné uzavření ekonomiky, které v současné době v České republice probíhá. Vše kvůli aktuální pandemii koronaviru COVID-19.

Ve všem špatném je ale možné najít něco dobrého. Dokázali to vědci z Univerzity Palackého Olomouc, kteří zveřejněli zajímavou studii o tom, jaký vliv má současná situace na děti.

Průzkum mezi teenagery

Výzkum, o kterém je dnes řeč, provedli experti z olomoucké univerzity mezi teenagery ve věku 11 – 15 let (v řeči tanečníků „mezi juniory„) na bezmála 150 školách v celé České republice.

„Stejně jako na jaře jsou i nyní média plná informací o nárůstu počtu nakažených, o ekonomických dopadech pandemie nebo o technikáliích spojených s uzavřením škol. Ze společenské diskuze jako by ale vypadly problémy dětské populace a otázka, jak školní lockdown prožívá,“ uvedl Petr Baďura, vedoucí badatelského týmu z fakulty tělesné kultury.

Nečekané je průzkumu to, že lockdown obrátil život teenagerů k lepšímu. České děti se v čase uzavření ekonomiky více hýbaly, jedly více ovoce a zeleniny a více spaly. K tomu výrazně omezily konzumaci slazených a energetických nápojů.

Lockdown znamená více spánku i času s rodinou

V době, kdy teenageři nemuseli vstávat do školy, toho mnohem víc naspali. Takzvaná spánková doporučení plnilo během jarní vlny pandemie COVID-19 bezmála 70 % z nich. Více než polovina dětí (58,4 %) kvitovala více času na společné rodinné aktivity. Skoro dvě třetiny žáků (64,1 %) zapojených do výzkumu pak uvedly, že uzavření škol jim poskytlo prostor naučit se novým věcem, na které dřív neměly čas.

To, že děti nemohly trávit tolik času s kamarády v obchodních centrech znamenalo také to, že jedly méně sladkostí a více ovoce a zeleniny, pily méně enegetických nápojů a celkově žily zdravěji. Ne úplně všechno ale bylo pozitivní …

Lockdown často vede k osamělosti

Méně sociálních kontaktů může vést k pocitu osamělosti. Každému pátému dítěti chyběl v období uzavření škol někdo, s kým by si mohlo promluvit. Pocity osamělosti trpěly ve větší míře dívky a na nedostatek kontaktu poukazovali mnohem více patnáctiletí než mladší školáci. Na druhou stranu i přes nutné omezení společenského kontaktu uvedlo 63 % respondentů, že se v období krize cítili osamělí pouze zřídka nebo vůbec.

Jedním z důvodů je i to, že kromě distanční výuky probíhala i většina mimoškolních aktivit online formou. I taneční školy v Olomouci se situaci přizpůsobily a všechny své taneční lekce zprostředkovaly svým tanečníků přes livestream nebo prostřednictvím předtočených tanečních videí. Díky tomu, že se taneční kurzy v podstatě nezastavily, byly děti v kontaktu se svými tanečními kamarády alespoň online.

Jak české děti vnímaly uzavření škol

  • 59,9 % školáků reportovalo delší spánek,
  • 40,9 % dětí se více hýbalo,
  • mladí Češi jedli více ovoce (36,3 %) a zeleniny (32,1 %),
  • více než polovina (58,4 %) dětí měla více času věnovat se aktivitám s rodinou – u páťáků to bylo 69,9 %, u deváťáků 46,6 %,
  • dvě třetiny respondentů (64,1 %) si pochvalovaly, že jim uzavření škol poskytlo prostor naučit se novým věcem,
  • každému pátému dítěti (20,9 %) chyběl někdo, s kým by si mohlo promluvit,
  • pocity osamělosti trpěly ve větší míře dívky (18,5 %) než chlapci (9,7 %),
  • 1 z 5 žáků se během koronakrize cítil doma stísněně

Zdroj: Seznamzpravy.cz

Loading


Sdílet článek